Translate this page:

Czy paliwo lotnicze w Polsce jest rzeczywiście drogie?

Błażej Krupa: Odpowiem tak: jest relatywnie drogie, ale jest wiele krajów w Europie, gdzie jest droższe. W Polsce największym problemem na pewno nie jest kwestia ceny benzyny lotniczej, ale brak jej powszechnej dostępności na małych lotniskach i lądowiskach. Oczywiście np. 15 lat temu Avgas był zdecydowanie tańszy w Polsce, ale wprowadzenie wielu nowych biurokratycznych przepisów w lotnictwie, w tym szczególnie w GA spowodowało lawinowy wzrost jego cen. Chociaż w odniesieniu do innych państw europejskich ceny paliwa w Polsce są naprawdę konkurencyjne. Dla przykładu, na Malcie cena za litr paliwa wynosi ponad 3 Euro, na lotniskach w Grecji ok. 2,70 Euro, W Niemczech 2,30 Euro za litr, w Polsce to koszt 4,60 PLN czyli około 1,10 Euro za litr + VAT. W Europie są różne inne powody wysokiej ceny avgasu. Na Malcie, to wysokie koszty transportu małej ilości paliwa na wyspę, a w Grecji fakt, że w zasadzie wszystkie lotniska zarządzane są przez wojsko, a do niedawna istniał monopol jednego dostawcy, do tego jest wiele problemów technicznych z lotniskowymi stacjami. Wprowadzenie wielu nowych przepisów z dziedziny ekologii, ochrony przed terroryzmem w Europie i w Polsce spowodowało wzrost cen nie tylko paliwa, a co za tym idzie również kosztów utrzymania statków powietrznych, a to natychmiast odbiło wie na wysokości ceny płaconej za godzinę lotu i wysokości cen wszystkich szkoleń lotniczych. Dla porównania aktualna cena Avgasu 100LL w USA, to ok. 4,60 USD za galon, czyli ok. 3,50 PLN za litr.


03.2011