Translate this page:

Czy prawo dopuszcza przechowywanie paliwa lotniczego z opłaconą akcyzą i paliwa lotniczego zwolnionego z akcyzy w tym samym zbiorniku na lotnisku?

Błażej Krupa: Tak, prawo dopuszcza sytuację, że w jednym zbiorniku znajduje się paliwo zwolnione z akcyzy i paliwo z naliczoną akcyzą. Tak, ale tak jest w Niemczech, Czechach, na Słowacji i wielu innych krajach UE. W Polsce przepisy dotychczas jeszcze nie dopuszczają takiej sytuacji, acz bądźmy optymistami, zostały poczynione pewne kroki, by tę paranoiczną sytuację zmieni. Mamy już 3,5 roku nowy rząd, ale duch byłego ministra Z. (tak jak Lenin - wiecznie żywy) wciąż błąka się po korytarzach Ministerstwa Finansów, gdzie przygotowano rozporządzenia wykonawcze do ustawy akcyzowej. Nie dość, że autorzy tych rozporządzeń a priori uznają nas wszystkich za oszustów lub mafię paliwową, to obrażają również tym samym szeregowych pracowników służby celnej, uznając, że osoby te nie ukończyły pierwszej klasy szkoły podstawowej, gdzie uczy się na lekcjach matematyki  dodawania i odejmowania. Bo do tego by stwierdzi,  ile którego paliwa  (z akcyzą czy bez akcyzy) znajduje się w zbiorniku przy tak szczegółowym rozliczaniu jego w Polsce i malej w sumie konsumpcji w lotnictwie, nie potrzeba nawet umieć mnożyć i dzieli. Umiejętność dodawania i odejmowania wystarczy. Może podpowiem jak to jest zorganizowane w Niemczech. Do zbiornika na stacji lotniskowej wlewane jest paliwo bez akcyzy. Piloci uprawnieni tankują je i płacą fakturę bez akcyzy. Jeśli tankuje pilot nieuprawniony, sprzedający (którym jest zarządzający lotniskiem, firma lotnicza, aeroklub lub inny jeszcze podmiot) obciąża go 0,72 Euro/litr + VAT. Na koniec miesiąca odprowadza na konto lokalnego Urzędu Celnego naliczoną pilotom akcyzę, tak jak rozlicza VAT z Urzędem Skarbowym.
Szanowny Panie Ministrze Finansów - Panu, który spędził wiele lat w kraju niezwykle pragmatycznym czyli w Wielkiej Brytanii, nie trzeba chyba tłumaczyć bezsensu polskich obecnych przepisów dotyczących osobnych zbiorników na lotniskach dla paliwa zwolnionego i dla paliwa z opłaconą akcyzą. Na taką rozrzutność nie stać najbogatszych krajów UE, a my jesteśmy dopiero na dorobku !
Z pytań i wpisów czytelników na portalu www.dlapilota.pl wynika jeszcze wniosek, że część pilotów pisząc o trzech asortymentach benzyny lotniczej wykazuje zupełne niezrozumienie problemu akcyzy na paliwa lotnicze w Polsce. Dodam, że jest to powszechne na polskich lotniskach aeroklubowych i wśród większości pilotów tam tankujących. Mimo, że nowe przepisy akcyzowe obowiązują u nas już ponad 7 lat, to jest od 1 maja 2004, od daty wstąpienia Polski do UE.  Według polskich i europejskich  przepisów akcyzowych – co staram się wyjaśniać prostymi słowami, istnieją dwa rodzaje benzyny lotniczej Avgas 100LL: zwolnione z akcyzy i obciążone akcyzą ze względu na jej zastosowanie „do lotów prywatnych o charakterze rekreacyjnym”. Natomiast u części pytających  pojawia się jeszcze jeden rodzaj: na własne potrzeby. Czyli na jakie? Tym razem to ja proszę o wytłumaczenie.

 

05.2011