Translate this page:

Czy jest paliwo do silników ROTAX?

Błażej Krupa: Oczywiście jest takie paliwo, a nawet w tej chwili jest w Europie trzech jego producentów, w tym OBR w Płocku. Chodzi tutaj o Avgas bez zawartości ołowiu. Pierwszym jego producentem już od ponad 25 lat jest firma Hjelmco ze Szwecji. Avgas 91/96 UL (nazwa od niedawna zarejestrowana w całej Europe) czyli „unleaded”- bez zawartości ołowiu -  jest sprzedawany na prawie 100 lotniskach w Skandynawii. Jego zużycie na terenie Szwecji jest ilościowo takie samo jak Avgasu 100 LL. Avgas 91/96 UL jest certyfikowany przez EASA, firmy Rotax, Lycoming, Teledyne Continental Motors  i … PZL Kalisz. Wszystkie oryginalne dokumenty certyfikacyjne znajdują się na stronie www.hjelmco.com oraz na www.avgas.pl
Drugim producentem podobnego paliwa od paru lat jest OBR w Płocku. I nie zdradzę wielkiej tajemnicy jeśli powiem, że od lat eksportuje to paliwo na Ukrainę, gdzie już wiele lat temu zakazano importu paliw zawierających ołów. (Tam również przy tworzeniu prawa po prostu zapomniano, że istnieje coś takiego jak lotnicza benzyna Avgas 100LL zawierająca ołów i skazano użytkowników ponad 3000 statków powietrznych na latanie na benzynie samochodowej, ze wszystkimi groźnymi tego konsekwencjami lub na lotniczej ołowiowej szmuglowanej poprzez Rosję. Ale jak mówią przyjaciele nasi, piloci ukraińscy, „sowiecka technika” poleci na wszystkim, a nielicznych użytkowników nowoczesnego zachodniego sprzętu stać na zakup niebotycznie drogiego Avgasu 100 LL).
Obydwa produkty bezołowiowe „Made in Sweden i Made in Poland” oznaczone są tym samym kodem CN i podlegają identycznemu zwolnieniu z akcyzy ze względu na użytkowanie do celu podlegającemu zwolnieniu. Nie widzę żadnego powodu by nie składać w OBR w Płocku zamówień na takie paliwo i korzystać ze zwolnień. Mówimy oczywiście o wykorzystywaniu statków powietrznych wyposażonych w silniki Rotax do celów gospodarczych, np. do szkolenia. Niestety prywatne loty o charakterze rekreacyjnym jak na razie nie podlegają temu zwolnieniu.
Ale jest jaskółka na firmamencie. Otóż AOPA w Szwecji wystąpiła do szwedzkiego Ministerstwa Finansów o zwolnienie lotniczej benzyny bezołowiowej całkowicie z akcyzy, jako że jest to nowy rodzaj czystego, przyjaznego środowisku paliwa. Wniosek szwedzki ma szansę na pozytywne rozpatrzenie, biorąc pod uwagę różne wnioski i deklaracje  władz UE w tej sprawie, promujące ekologiczne paliwa. Patrz decyzje Parlamentu UE. Wniosek szwedzki będzie mógł być rozszerzony na inne kraje UE, oczywiście jeśli inne kraje będą chciały i przyłączą się do tej inicjatywy. Mam nadzieję, że tym razem polscy urzędnicy Ministerstwa Gospodarki będą bardziej sprawni niż w przypadku akcyzy na bio-komponenty do paliw samochodowych. Ciekawe co wicepremier, Pan Pawlak powie w tej sprawie polskim rolnikom i kierowcom, którzy wkrótce będą płacić około 20 groszy za litr więcej. A dlatego, że paru odpowiedzialnych za to urzędników MG nie potrafiło w odpowiednim czasie napisać wniosku do UE o dalsze zwolnienie bio-komponentów z akcyzy…
Trzecim producentem bezołowiowego Avgasu jest firma Total - największy producent wszystkich paliw lotniczych, tzn. Jet-A-l i Avgasu 100 LL w Europie, piąty pod względem wielkości produkcji producent paliw lotniczych na świecie. Otóż Total w ostatnim dziesięcioleciu zainwestował spore pieniądze i  na lotniskach dla GA we Francji i Niemczech wystawił około 100 instalacji do tankowania Mogasu (czyli benzyny samochodowej Eurosuper 98) niezależnie od istniejących wcześniej instalacji dla Avgasu 100LL i Jet A-I. Ale jakieś 5-6 lat temu Total zamknął wszystkie zbiorniki i dystrybutory Mogasu. Krok niezrozumiały dla laików, ale absolutnie zrozumiały dla specjalistów. Otóż władze koncernu Total doszły do wniosku, że nie mogą dalej ryzykować dobrego imienia firmy i ewentualnych trudnych procesów o odszkodowania przy świadomej sprzedaży paliwa samochodowego groźnego dla lotnictwa ogólnego. Paliwa samochodowego, którego skład zmienił się w całej Unii Europejskiej (Dyrektywa 2003/30 EC z 8 maja 2003 roku o obowiązkowym dodawaniu bio-komponentów do paliw samochodowych) oraz w USA, a jestem pewien, że obecnie w większości świata. Mianowicie do benzyn samochodowych zaczęto dodawać: metanol (trucizna !!!) i etanol, z którego robi się miedzy innymi wódkę, do poziomu ponad 10 %, np. w Niemczech – poziomu groźnego w lotnictwie. (Dlaczego groźnego – odsyłam do wielu materiałów źródłowych na stronie www.avgas.pl w tym do bardzo obszernego raportu EASA na ten temat – SioBiA do ściągnięcia ze strony https://easa.europa.eu/essi/egast/wp-content/uploads/2011/03/Final_Report_EASA.2008-6-light1.pdf. A propos, gdyby ktoś nie rozumiał dlaczego w ostatnich latach zdrożał chleb i cukier na świecie, to jedną z głównych przyczyn są: powyższa Dyrektywa i amerykańska ustawa o biopaliwach).
Spece od marketingu i zarządzania firmy Total po analizie rynku lotniczego w Europie postanowili „zagospodarować” ponad 40.000 samolotów wyposażonych w silniki Rotax. Właściciele tych samolotów ze względu na wprowadzenie bio-komponentów do benzyn zostali: jeśli nie uziemieni, to narażeni na olbrzymie ryzyko latania i problemy logistyczne z zaopatrzeniem się w benzynę samochodową, dowóz jej na lotniska i tankownie z kanistrów. Przypomnę tutaj, że silniki Rotax, bardzo nowoczesne, ekonomiczne i niezawodne, zostały opracowane i certyfikowane z myślą o zwykłej benzynie samochodowej. Użytkownicy latający na Avgasie 100 LL zanotowali sporo problemów technicznych, gdzie jako przyczynę zdiagnozowano obecność związków  ołowiu w paliwie. Stąd biuletyny w tej sprawie Rotaxa i koniecznoś zdecydowanie częstszych prac obsługowych przy tych silnikach używających Avgasu 100LL.
Wracając do tematu Totala – firma ta zeszłego roku, 2010, rozpoczęła kampanię informacyjną, szczególnie we Francji i Niemczech o nowym produkcie – lotniczej benzynie bezołowiowej Avgas 91 UL. Benzynę tę wprowadzono do sprzedaży w połowie 2010 roku we Francji i jest ona dostępna na coraz większej ilości lotnisk, w dotychczas „uśpionych” stacjach lotniskowych na Mogas. Dodam, że benzyna ta nadaje się nie tylko do silników Rotaxa, ale do prawie wszystkich innych samolotów z polskiego rejestru statków powietrznych.
Jeszcze informacja dla wielu polskich posiadaczy samolotów wyposażonych w Rotaxy, latających z lotnisk i lądowisk gdzie brak infrastruktury w postaci lotniskowej stacji i zbiorników. OBR w Płocku sprzedaje benzyny lotnicze również w nowych, stalowych, pokrytych specjalną farbą epoxydową beczkach 208 litrowych. Beczki łatwe w transporcie i przechowywaniu, a zawartość każdej starcza na ponad 10 godzin używania samolotu. Koszt samej beczki to około 140 złotych. Przy małym zużyciu benzyny lotniczej nie opłaca się inwestować w zbiorniki i dystrybutory na lotnisku, a można posługiwać się beczkami. Tak dzieje się w wielu krajach Europy. Tankować należy przy pomocy ręcznych lub elektrycznych małych uniwersalnych pomp do benzyny. Beczki po zużyciu Avgasu bezołowiowego szczelnie zamknąć i nie wyrzucać. Mogą się przydać na przyszłość do tego paliwa. Jest tylko drobne ale. W rozsyłanej dotychczas ofercie handlowej OBR-u do polskich odbiorców, Avgasu bezołowiowego nie widać. Czyżby brak rozeznania rynku?

 

05.2011